LOGO-Haifa-23

عربيه

איך תתכוננו לעתות חירום
במסגרת התא המשפחתי

בעיתות חירום לסוגיו, תיתכן פגיעה חמורה באספקת החשמל, שיכולה להימשך מס' יממות.  הערכות נכונה מקלה על ההתמודדות ואף מצילה חיים.

להלן שירותים שעלולים להיות מושפעים מהיעדר חשמל:

  1. היעדר מים –  שיבוש עד כדי השבתה מוחלטת של יכולת אספקת מים שוטפת, לשתייה, מזון ומקלחות. קריטי יותר באספקת מים בבניינים רבי-קומות.

         המענה:

  • הצטיידות מקדימה בבקבוקי מים (עפ"י תחשיב: 4  ליטר לאדם בממוצע ליום, הכפילו במס' הנפשות בדירה).
  • ניתן להשתמש ביתרת המים בדוד המים הביתי, באמצעות ברז המים החמים. כמות זו אמורה לתת מענה ראשוני, במקרה קיצון, למספר יממות, בשימוש מצומצם ומוקפד.
  • שימוש בכלים חד-פעמיים ומגבות נייר (במקרים בהם לא תתאפשר שטיפת כלים).

 

  1. היעדר תקשורת – העדר קבלת התרעות ותקשורת(שיבושים בקבלת מידע והנחיות מצילות חיים מאמצעי ההתרעה של פיקוד העורף, העדר יכולת שמירת הקשר עם בני המשפחה).

          המענה –  הצטיידות מקדימה בפריטים הבאים:

  • מכשיר טרנזיסטור על סוללות, כולל סוללות רזרביות.
  • מטען נייד לטלפון הסלולרי.
  • פנס יד וסוללות רזרביות, תאורת חירום (להתמצאות במרחב הדירתי).
 

להלן שירותים נוספים שעלולים להיות מושפעים במתקפת טילים ממושכת:

  1. פער באספקת מזון– שיבושים באספקת מזון סדירה, למרכולים ולרשתות השיווק.

         המענה:

  • הצטיידות מקדימה מזון בסיסי (כדוגמת ביסקוויטים/קרקרים, קופסאות שימורים לסוגן).
  • מזון תינוקות ומזון ייעודי אחר.
  • במקביל, ניתן לקבל מידע אודות מרכולים פתוחים, באמצעות המוקד העירוני 106.
  1. פער במענה רפואי– פגיעה במענה רפואי ואספקת תרופות.

          המענה:

  • הצטיידות בערכת עזרה ראשונה  בסיסית.
  • הצטיידות במלאי תרופות כרוניות (תוך הקפדה על תנאי אחסנה מתאימים לכל תרופה).
  • במקביל, ניתן לפנות למוקד העירוני 106,  לקבלת מידע אודות קופות חולים ובתי מרקחת פעילים.
 

חשוב לזכור כי:

  • מצבי משבר ו/או חירום, כדוגמת: רעידת אדמה, מלחמה, מצבי מזג אוויר קיצוניים (סערות ושריפות), צונאמי ודליפות חומרים מסוכנים, עלולים לכפות על המשפחה פרק זמן ממושך(שעות/ימים), אשר במהלכו היא תאלץ להתמודד לבדה עם המצב החדש שנוצר.
  • הערכות הפרט והתא המשפחתי לקיום, למשך 72 שעות ראשונות, על בסיס ערכות אספקה על סוגן, קריטית לרציפות התפקודית במסגרת התא המשפחתי.

"החיים נמשכים" - עדיף להיות מוכנים!

איך תדעו להגיש עזרה ראשונה נפשית במצבי חירום

חוסן נפשי מתחיל בנו!

כלים להגשת עזרה ראשונה נפשית לאזרחים:

במצבי לחץ וחירום מומלץ להפיג את הפחד באופן פעיל. נפעל באופן הבא:

  1. העניקו חום אנושי ודאגו לצרכים בסיסיים: שתיה, אכילה ושינה. חשוב להירגע באמצעות נשימות עמוקות ונשיפות איטיות וקצובות והרפיית הכתפיים. 
  2. פעילות ספורטיבית פיזית מתונה מומלצת. 
  3. נסו לחזור לפעילות שגרתית, סדר וארגון ככל הניתן. 
  4. שתפו את בני המשפחה במידת האפשר וחלקו תפקידים. 
  5. אתרו מידע אמין ככל האפשר ועדכנו את בני המשפחה, בהתאם לגילם. 
  6. נדרש לציית להוראות פיקוד העורף וגורמי הביטחון וההצלה ולקיים את ההוראות. 
  7. הדגישו לסביבתכם שהם לא לבד. חזקו רשתות תמיכה. 
  8. שוחחו עם בני משפחה על חוויות האירוע. 
  9. אפשרו לבטא רגשות. 
  10. חזקו הטכסים והאמונות שלכם. 
  11. שתפו בניסיון חיים קודם ובהתמודדות מוצלחת במצבים דומים. 
  12. הציעו את עזרתכם לטובת אנשים. 
  13. אפשרו הסחת דעת מהלחץ דרך מוסיקה, סיפור, ציור, ריקוד ועוד. 
  14. צפו והאזינו לחדשות באופן מתון ולא כל הזמן. 
  15. חשוב לאמץ נקודת מבט חיובית ולא לאבד תקווה! 
  16. אם המצב לא משתפר, מומלץ לפנות לאיש מקצוע! 
  17. זכרו! אנשים שונים מגיבים בדרכים שונות לאירועים שונים. 

בשעת חירום יש לכבד ולהתייחס לכל תגובה כתקינה ורגילה.